10-11-2023
Door: Kaan
Het is weer die tijd van het jaar. De dagen worden korter en de terrassen worden langzaam opgeruimd. Dan weet je dat het weer winter(tijd) is, of die zit eraan te komen. Rijd je nog op zomerbanden, dan is het nu wel echt tijd om deze te gaan wisselen voor winterbanden. Ja, we hebben nu nog temperaturen van 15 graden en hoger, maar uiteindelijk zullen de temperaturen wel gaan dalen. Dan wil je niet het risico lopen dat je banden snel slijten. Banden met minder profiel kosten meer benzine en diesel en ik hoef jou niet uit te leggen dat dit helemaal veel geld kost in deze tijd!
Mocht je op zomerbanden rijden, wissel ze dan voor je winterbanden. Let daarbij ook op de band zelf. Ook als je all weather banden hebt, is het belangrijk dat je de banden goed laat checken. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle banden van auto’s in Europa 1,6 mm. Het is dus handig om hier goed op te letten als je de banden gaat wisselen.
Misschien ben je wel toe aan nieuwe banden. Meestal word je al geadviseerd om je banden bij een profieldiepte van minder dan 2 mm te vervangen. Die keuze is uiteraard aan jou, als je de 1,6 mm maar haalt. Indien je deze niet haalt en je krijgt een controle, dan kun je een boete tegemoet zien.
Met all season banden kun je alle seizoenen door blijven rijden, met zomer- of winterbanden niet. Die zijn geschikt voor de seizoensomstandigheden die bij de band horen. Winterbanden functioneren een stuk minder als het wegdek warmer wordt. Andersom geldt het voor zomerbanden in de winter. Het beste vervang je deze door winterbanden. Wie weet wanneer ineens dat Siberische koufront over komt waaien... Ik zou het er niet op gokken en toch wel in de komende week overgaan op de winterbanden.
Maar lang niet iedereen is overtuigd van het wisselen van banden of het gebruiken van seizoensspecifieke banden. Met dit artikel wil ik niet de discussie aangaan, maar jou laten zien wat de mogelijkheden zijn. Daarom leg ik uit van elk soort band wat de specificaties zijn.
Uiteraard raad ik het niet aan om op je zomerbanden door te rijden gedurende de herfst en vooral zo meteen in de winter. De banden slijten met het koude wegdek veels te hard, maar nog belangrijker door alle bladeren en wellicht de eerste vorst heb je veel minder grip op de weg. Een ongeluk zit in een klein hoekje!
Banden hebben een profiel. Of je nu naar je fiets-, buggy- of autobanden kijkt, ze hebben allemaal een bepaald profiel. Dat profiel zorgt ervoor dat water makkelijker onder je band door kan gaan. Deze wordt door het profiel afgevoerd. Je kunt met je auto rijden op zomerbanden, winterbanden en op all season banden.
We zeiden het net al, wettelijk gezien moeten je banden een 1,6 mm profiel hebben. Dat mag uiteraard meer zijn, maar niet minder. Dan loop je het risico van een boete voor ondeugdelijke banden en die kosten kunnen in Nederland snel oplopen!
Elk van de banden hebben zo hun eigen eigenschappen. Laten we deze eens wat meer toelichten.
Zomerbanden zijn zoals de naam al zegt banden die je gebruikt in de zomerse maanden en warmere omstandigheden. Eigenlijk worden deze banden ook wel de ‘normale’ banden genoemd. De banden die standaard onder nieuwe auto’s zitten, tenzij je wat anders hebt afgesproken.
Deze banden zijn van een harder soort rubber gemaakt en functioneren het beste bij temperaturen boven de 7°C. Bij koudere temperaturen kunnen deze banden, doordat ze van harder rubber zijn, extra slijten.
Zomerbanden hebben een normaal profiel en bieden hiermee weinig weerstand in natte/ gladde omstandigheden. Uiteraard dient het profiel in de banden alsnog ter afvoer van water en vuil. Daarnaast profiteer je van voordelen zoals dat deze banden een lagere rolweerstand hebben.
De band gaat dus langer mee. Daarnaast zijn de banden stiller dan de winterbanden. Begin april worden deze banden onder de meeste auto’s gemonteerd, omdat dan de zomertijd ook is ingegaan. Ze worden rond begin november (of eind oktober) vaak weer gewisseld voor de winterbanden, wanneer ook de wintertijd weer ingaat.
Winterbanden hebben een dieper profiel dan reguliere banden en zorgen ervoor dat je remweg verkort wordt tijdens winterse dagen. Winterbanden zijn van een zachter rubber gemaakt dan zomerbanden en bieden je hierdoor meer grip. Een nadeel is echter dat als je ze gebruikt bij temperaturen hoger dan 7°C, je banden sneller slijten.
Bij temperaturen boven de zeven graden merk je dat binnen no time het profiel te erg verminderd is om je nog de grip te kunnen bieden die je nodig hebt.
Winterbanden hebben niet alleen een dieper profiel. Ze hebben ook 'lamellen', die zorgen voor een snelle afwatering en goede grip. Maar is het echt nodig?
Veel automobilisten houden echter rekening met de winters in Nederland. En zeg nu zelf, dat is vooral regen en amper sneeuw. Al moeten we toegeven, die sneeuwval in februari 2020, die zagen we toen ook niet aankomen en dat was intens! Daar zag je direct het verschil tussen auto's met winterbanden en zonder. Auto's met winterbanden konden gemakkelijker optrekken en hadden duidelijk veel meer grip dan die op zomerbanden.
Echt verrassend is het niet, maar all-season banden kun je gedurende het hele jaar gebruiken, voor alle seizoenen dus. Deze banden zijn het meest geschikt als je niet al te veel kilometers maakt. Veel gebruikers zoeken vooral naar een band die ze niet hoeven te wisselen.
In de basis functioneren all-season banden goed in zowel zomer- als winterse omstandigheden. Het profiel op de banden is iets dieper dan dat van zomerbanden, om ervoor te zorgen dat je grip houdt wanneer je het nodig hebt. In extreme winterse omstandigheden kun je echter grip tekort komen, maar dat hoeft niet. Sommige collega's op all-season banden gaan soms sneller en beter door de flinke bergen sneeuw dan anderen met winterbanden. Rijden in sneeuw is immers ook een kwestie van doen, durven en overzien.
Of je veilig door alle weersomstandigheden manoeuvreert, hangt natuurlijk ook af van je eigen vaardigheden in het autorijden. Als je angst hebt bij sneeuw en gladheid, zullen andere banden je waarschijnlijk geen veiliger gevoel geven.
Of je nu op winter-, zomer- of all-season banden rijdt, je remweg is op gladde wegen altijd langer. Houd hier dus rekening mee als je op pad gaat. Over het algemeen kun je rekening houden met de volgende remweg bij temperaturen onder het vriespunt:
In de zomerse maanden kan het net zo goed regenen, maar is het asfalt te warm voor winterbanden. Gebruik deze dus niet!
Er bestaat veel discussie over of het nodig is om je banden te wisselen voor winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer. Het is altijd je eigen keuze om hier een beslissing over te nemen. Doorrijden op je zomerbanden is not done de komende maanden, dat is echt zonde van het profiel en de grip die ontbreekt bij gladde regenachtige wegen. Dat raden we altijd af!
Met doorrijden zorg je ervoor dat de banden veel te snel slijten. Dus tijd om je banden te wisselen naar winterbanden en de zomerbanden op te slaan tot de volgende zomer.
Daarnaast kun je iets meer voor je auto vragen als deze een extra set banden heeft. Dat is gunstig wanneer je besluit de auto te verkopen. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat de banden nog van voldoende kwaliteit zijn (profiel minimaal 1,6 mm, maar beter meer) om een seizoen nog door te maken.
Wat ga je doen? Wisselen of blijf je doorrijden op de banden die je nu gebruikt?!