17-02-2023
Door: Kaan
Op de Nederlandse wegen rijden er steeds meer elektrische auto’s. Een milieuvriendelijke manier van autorijden, waarbij in steden en aan de snelweg voldoende laadpunten zijn om de auto weer lekker op te laden. Maar hoe werkt dit in het buitenland? Kun je dan makkelijk van A naar B komen?! Nou, laat ik nu afgelopen week de proef op de som hebben genomen.
Op en neer naar Frankrijk met de elektrische auto. En ja, dat was in het begin een uitdaging, maar dat lag niet aan de voorbereiding van mijn vrienden, maar aan de laadpalen die we tegenkwamen. In dit artikel ga ik in op het bereik van de elektrische auto en hoe je het beste hiermee om kunt gaan. Leer van mijn (onze) fouten zullen we maar zeggen, zodat je met een gerust hart op vakantie kunt met de elektrische auto.
Want … het kan zeker! Je moet je alleen net wat beter voorbereiden dan als je met een reguliere auto gaat.
De vliegvelden zijn druk en overvol en laten wij nu heerlijk zo’n volkje zijn dat graag met de auto op vakantie gaat. Logisch dus dat je ook nadenkt over op vakantie gaan met de elektrische auto. Gemiddeld heeft een elektrische auto een actieradius van 332 kilometer. Onze trip bedroeg iets meer dan 560 kilometer. In theorie zouden we dus met een volle ‘tank’ slechts één keer moeten laden. Ik zeg hier bewust in theorie, want 1) onze actieradius staat officieel op papier op 285 kilometer (en dan moet je wel héél zuinig rijden) en 2) zo vol hebben we hem nooit gekregen.
Op dit moment kom je het verste met de extreem krachtige elektrische auto Lucid Air Dream Edition R die een actieradius heeft van maar liefst 837 kilometer. Deze auto is overigens niet voor iedereen geschikt, aangezien die ruim 220.000 euro kost. Daarna volgt de Mercedes EQS 450+ met een actieradius van maximaal 660 kilometer. De lijst wordt afgesloten door de Smart EQ fortwo cabrio, hierbij ligt de actieradius tussen 65 - 145 kilometer. Het ligt er dus ontzettend aan welke elektrische auto je rijdt en waar je naartoe gaat op autovakantie hoe vaak je moet laden.
Maar dat je moet laden, dat staat vast!
Dat laden kan in Nederland op ontzettend veel plekken. Fastned is inmiddels een begrip aan de Nederlandse snelwegen en ook beschikbaar in België, Duitsland, Engeland, Zwitserland en Frankrijk. Ook zijn er veel andere laadpalen bij bijvoorbeeld openbare parkeerplekken, parkeergarages of bij bijvoorbeeld supermarkten of de stad. In het buitenland geldt dit net zo, maar - en daar komt de maar - wij merkten dat wij in Nederland wel wat verwender zijn.
Dat betekent dat het in Nederland niet zo moeilijk is om een laadpaal te vinden daar heb je eigenlijk altijd wel een laadpaal binnen handbereik. Dit is in het buitenland wel iets moeilijker.
Elektrisch rijden is ontzettend prettig, maar voor een autovakantie zul je wel wat moeten plannen. Helemaal als je rijdt in een volledig elektrische auto, zoals wij deden. Net als anders plan je een route naar jouw vakantiebestemming. Wij hebben het op twee verschillende manieren gepland. Op de heenreis op basis van de laadlocaties. Op de terugweg eerst de reguliere route gepland en daar vervolgens de laadpalen bij gezocht. Die laatste raden wij jou ook aan!
Op de heenweg hebben wij de ‘fout’ gemaakt door gebruik te maken van de ANWB routeplanner die op basis van laadpalen de route bepaalt. Deze route was in theorie prima, maar leidde ons van de snelweg af om te laden. Hierdoor liep niet alleen onze route onnodig over verschillende B-wegen, de laadmogelijkheden waren ook aanzienlijk lager dan aan de snelweg.
Wel hadden we een prachtige route te pakken door de typische Franse dorpjes, dat was een voordeel. Een nadeel was dat op het moment dat de laadpaal het niet deed, of achter een hek stond, we bijna in de problemen kwamen. En dat gebeurde dus ook! Vijf palen waren niet beschikbaar …
Juist doordat je dan in de stad (of erger een dorp) terecht kwam werden de laadmogelijkheden minder. Ons bereik was echter niet genoeg om terug te gaan naar de snelweg, waardoor we wel op zoek moesten naar een laadpaal (geen snellader vaak) in de stad. Gevolg een fikse vertraging. Waar we normaal zeven uur over de route zouden doen, hebben we er nu bijna 13 uur over gedaan.
Gaat jou dit ook gebeuren? Nee hoor, want op de terugweg gebruikten we een andere manier van navigeren en deden we er keurig zeven uur over!
Wat je wel ‘moet’ doen is jouw route plannen (gewoon de snelwegen die je normaal ook naar de vakantiebestemming neemt) en daarna de laadpalen op de route zoeken die je kunt gebruiken. Helaas bestaat er nog geen app die alle laadpalen aan elkaar koppelt en waarmee je eenvoudig in één overzicht kunt zien welke laadpalen er allemaal zijn. Daarbij heeft elk land weer een eigen systeem. In Frankrijk dien je bijvoorbeeld de app Pass Pass VE te downloaden.
In de basis kom je echter ontzettend ver (letterlijk qua actieradius 😉) als je de volgende apps op jouw telefoon installeert:
Door eerst de route te plannen blijf je op de snelweg en kun je eenvoudig de laadpalen als tussenstop toevoegen. Op die manier kun je met een gerust gevoel en goed voorbereid op pad met de eigen auto. Een elektrische in dit geval.
Het is ontzettend goed mogelijk om met de elektrische auto op autovakantie te gaan. Je moet alleen de route net wat beter plannen dan als je met een benzine auto op pad gaat. Toch kunnen we ons voorstellen dat dit wellicht wat te spannend is. Toegegeven, ook wij dachten met 20 kilometer nog op de teller “de volgende laadpaal MOET het doen”.
Denk je nu na het lezen van het artikel, nee dit gaat hem niet worden. Overweeg dan om jouw elektrische auto te verkopen. Meld deze aan op basis van het kenteken en ons team gaat snel voor je aan de slag. Uiteraard kun je ook tijdelijk een auto huren die niet elektrisch is.
Wat je ook doet en hoe je ook op pad gaat (in binnen- of buitenland), wij wensen je in ieder geval een hele fijne vakantie!
Maak je geen zorgen! Je zit nergens aan vast het is namelijk vrijblijvend!